Magisch Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Milou Rosi Szcz - WaarBenJij.nu Magisch Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Milou Rosi Szcz - WaarBenJij.nu

Magisch Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Milou Rosi

15 September 2016 | Israel, Jeruzalem

Hiervoor had ik het alleen met Barcelona. Dat ik me meteen in die stad op mijn gemak voelde. En nu ook met Jeruzalem. Al kan ik  niet precies benoemen waarom.

De oude stad is magisch. De tijd is er stil blijven staan. Als je door de poort heen bent, waan je je in een andere wereld. Kleine steegjes, bazaar achtige taferelen. De zon die de kleine straatjes prachtig verlicht.
Het lijkt wel of iedereen rustiger en stiller wordt zodra zij de oude stad betreden.
Als ik dit allemaal zo zie is het moeilijk voor te stellen dat juist hier zo vaak onrust is.

Maar gelukkig biedt Jeruzalem meer dan alleen de oude stad, want culinair gezien is de tijd hier ook wat stil blijven staan. En mij maak je niet blij met alleen maar falafel in smoezelige zaakjes.

Wat kun je hier lekker eten! Een waar vegetarisch en veganistisch paradijs (niet dat ik dat ben, maar het is wel gezond en lekker). Alle gerechten bestaan voornamelijk uit groenten, vers van de pers. Tahin, hummus, aubergines, paprika, olijven, kaasjes, linzen, olijven hhhmmmmm.

Op de Mahane Yehuda market kun je wat dat betreft ook je hart ophalen. Heerlijk al die dingetjes en dat voor bijna niks! De vis en het vlees in de brandende zon heb ik trouwens wel even overgeslagen..

De stad heeft een hele fijne vibe, vind ik. Er zijn veel "kunstzinnige" dingen te vinden. In een wijk kun je overal vlinders vinden die lantarenpalen en bankjes versieren. In de volgende wijk hangt er in elke straat versiering. Ook zijn er pop up evenementjes midden op straat. Zoals bijvoorbeeld een lichtshow geprojecteerd op muren of een dj die staat te draaien.

De mensen hier zou ik bijzonder noemen. Zo op het eerste gezicht vind ik ze niet erg vriendelijk. Een lach wordt niet beantwoord, niemand denkt eraan ook maar een stap opzij te gaan voor de kinderwagen of even plaats voor je te maken in bijvoorbeeld de lift.
Milou is hier met haar blonde haar en blauwe ogen nogal een opvallende verschijning en als zij eenmaal naar iemand kraait of lacht is het ijs gebroken. En dan blijken de mensen juist erg warm en behulpzaam.

Maar wat me van deze trip het meeste bij zal blijven is Yad Vashem. Een plek voor het herdenken van de slachtoffers van de holocaust. Een prachtig groot gebied met een museum en verschillende monumenten.  Onvoorstelbaar waartoe mensen in staat zijn. In de "hal van de namen" staat elk slachtoffer van de holocaust genoteerd en nog steeds komen daar namen bij. Niet alleen om te laten zien wie er allemaal zijn vermoord, maar ook om deze mensen alsnog een "graf" te geven, omdat er vaak geen stoffelijk overschot is. Indrukwekkend, verdrietig en verder geen woorden voor.

Next stop: Tel Aviv.



  • 15 September 2016 - 17:09

    Lotte:

    Je schrijft zo leuk!

  • 16 September 2016 - 09:19

    Roel:

    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben , ga zo door !! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Milou Rosi

Actief sinds 03 Sept. 2016
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 12202

Voorgaande reizen:

10 November 2016 - 24 December 2016

Roadtrip Florida en cruisen!

11 September 2016 - 19 Oktober 2016

Israël en Jordanië

Landen bezocht: